terug

Ik ben weer terug en het is hier inderdaad koud!

Dank voor alle leuke reacties/mailtjes van iedereen en voor wie ik nog niet gezien heb, tot snel !!

Grt

Bangkok

Hoi iedereen!

weer een berichtje, en dit keer vanuit Thailand. In Thailand aangekomen ( zo rond de 23 ste van december) was onze eerste stop Chiang Mai, waar we, een beetje tegen de verwachting in, beschikking hadden over een keuken. Dus we hadden een heus kerstdiner om ons enigszins aan de traditionele kerst te doen denken. Verder was er niet zo heel veel traditioneel; maar wel leuk. Tweede kerstdag was een gelegenheid om olifanten en rafts in de regio te bezoeken en was ook zeer leuk. Daarna waren onze ogen eigenlijk gericht op Ko Tao, een tropisch eilandje in de golf van Thailand. Helaas waren er twee (gruwelijke) nachtbussen voor nodig om hier te komen, maar dan heb je ook wel wat. Het water was super helder, het eiland en onze 'resort' ( alles was daar een resort) ook super mooi. We hebben zonnebadend, snorkelend en onder de indruk van al het moois de dagen rond nieuw jaar hier doorgebracht.Kan hier helaas geen foto's op de blog zetten, maar het is echt je droom-tropisch paradijs. Ook hadden we het liedje'op een onbewoond eiland' constant in ons hoofd. Ook al was het eiland dan bewoond het zette wel de sfeer.

En nu dus in Bangkok; groot, hectisch, heet. Wel een fijne guesthouse gevonden. En alle gemakken om de laatste dagen door te brengen.

Groetjes

Omgeving Luang Prabang

Hallo iedereen,

Na wat uitstapjes ben ik nu weer terug in oude vertrouwde hostel in Luang Prabang. Morgen komen Marianne en Jacob aan, wat het totaal aantal reisgenoten naar vijf brengt. Afgelopen week heb ik een hele fijne tijd gehad samen met Mauricio en Mirjam. Na hun aankomst volgde eerst een bezoekje aan een waterval, zo'n 30 km ten zuiden van Luang Prabang. Kuang Si Waterfall heeft echt heel onwerkelijk blauw water, leek bijna wel of ze het chemisch kleurden oid. Maar daar gaan we niet vanuit. Behalve dat de kleuren mooi waren, was het ook mooi om te zien hoe het water van grote, dan wel kleine hoogtes zich naar beneden storte om op verschillende plekjes baden/poelen te creeeren. En we konden erin zwemmen. Nu verwachte ik niet dat het water heel erg warm zou zijn, maar ik had zeker niet verwacht dat het water ijskoud zou zijn! In een tropisch land, zoals Laos, denk je gewoon dat het verfrissend is en niet klappertandend/alsof het net van een gletsjer gesmolten is - koud...

Verder zijn we richting het noorden gegaan, naar een heel klein plaatsje dat Muong Ngoi heet. 10 Jaar geleden had dit zeer kleine dorpje, dat alleen per rivier bereikbaar is, nog geen toeristen gezien. Nu heb je er overal restaurants, guesthouses, tour operators en bungalows. Heel vreemd. De dorpelingen weten aan de ene kant natuurlijk goed te leven met deze instroom van toeristen en geld, maar anderzijds zijn ze nog niet gewend aan het houden van een restaurant en dat soort dingen. Voor mij voelde het dorpje beetje vreemd, alsof iedereen nog een beetje moest wennen. Ook was er alleen maar stroom van 6 tot 10 s'avonds. En was er eigenlijk niet zo veel te doen. Dus na een mooie kayak tocht en een conclusie met betrekking tot het beter kunnen theedrinken in Luang Prabang, zijn we wat eerder dan gepland weer hiernaartoe teruggegaan. Op zich wel een goed plan, daar Mauricio nu helaas een behoorlijke griep heeft en ook mijn buik en hoofd betere tijden hebben gekend. Hopelijk is het morgen wat meer zonneschijn (en steken we de andere niet aan).Er staan als het goed is ook wat foto's over dit veraal op de blog. Mirjam heeft ook haar eigen blog, dus als jullie het verhaal (wanneer zij dat erop zet) vanuit een ietwat ander perspectief willen lezen: http://mirjam.travellerspoint.com/

En dan is dit verhaaltje ook weer ten einde.

Groetjes

Luang Prabang

Hallo iedereen!

op dit moment heb ik net mijn ontbijtje op in hostel in Luang Prabang. SpicyLaos backpackers heet het hier en dan is het natuurlijk bijna een teleurstelling dat er geen chillies met het ontbijt komen. Maar verder is het hier allemaal heel leuk! De omgeving is prachtig en veelbelovend, zo heb je hier in het centrum een Wat bovenop een heuvel die prachtige uitzichten biedt over de Mekong rivier (ja, dezelfde Mekong-alleen lijkt hij hier wat kleiner) en omliggende heuvels. Verder is Laos zo heerlijk rustig ivm Vietnam en Cambodja. Het duurt even voor je beseft wat je 'mist', maar het is het gebrek aan chaotisch verkeer,het vele toeteren, luide karaoke muziek en schreeuwende kooplui. Desalniettemin gaan mijn oordopjes wel in s'nachts daar een vaste groep backpackers elke nacht om 3 uur terug lijkt te komen van een avondje uit bij de bowling..Deze bowlingzaak is op een of andere manier de enige zaak die niet (volgens de wet) om 11 uur de deuren moet sluiten en ,niet geheel onbelangrijk voor mijn lieve medereizigers, moet stoppen met het schenken van alcohol. Verder eet je hier in mooi versierde tuinen ipv binnen, steken ze in deze tuinen kampvuurtjes aan voor de sfeer, is er een toeristische markt waar je kan lopen zonder aangevallen te worden, zijn er heerlijk kraampjes die stokbroodjes met tonijn serveren (en pindakaas als je echt, echt iets westers verlangt), of een vegetarisch rijst en noedel en groentebuffet (mensen kunnen zo veel op 1 bordje gooien) voor ongeveer niets. Voel me (dus) bijna euforisch hier en vanavond komen Mauricio en Mirjam dan ook nog hier aan.

Verder wil ik jullie mijn vliegreis niet onthouden: deze propellor gedreven 100 zittertje ( met zo'n 10 passagiers) landde voor een tussenstop echt op een plekje waar het enigste verharde de landingsbaan zelf was. Wel kregen we 1 kopje thee tijdens deze vlucht. Welkom in Laos.

Siem Reap

Hallo allemaal,

ben nu eindelijk uit Phnom Penh en wel in Siem Reap. SIem Reap is de uitvalbasis voor het bezoeken van de tempels, zoals dat hier zo genoemd wordt. Met de tempels doelen ze op een heel spectrum aan gebouwen, waaronder Angkor Wat, wachttorens, terassen, paleizen en ..tempels.Vandaag heb ik de tempels bezocht. Het was heel interessant om deze bouwwerken te zien. Sommige, zoals Angkor Wat (nationale trots van Cambodja) zijn heel goed onderhouden/gerestaureerd. Andere, zoals het wat minder bekende Ta Promh, zijn in hun 'eigen' staat gebleven. Dit wil zeggen dat het half bouwwerk, half ruine is, met overal begroeiing dat tussen en zelfs uit de stenen komt. Ik ga zo proberen wat foto's erbij te zetten om deze woorden wat meer kleur te geven. Verder ben ik nu in een buitengewoon fijn hostel, ga ik het morgen weer wat rustig aan doen en vlieg ik 3 december naar Luang Prabang te Laos, waar ik hopelijk Mauricio en Mirjam zal treffen. Weer een beetje een kort berichtje zie ik zo, maar dan ben ik ook pas weer begonnen met reizen, volgende keer meer.

Groeten

Luke

Nog steeds Phnom Penh...

Hallo iedereen,

een klein berichtje met helaas weinig reisverhalen...Ik ben gisteren uit het ziekenhuis ontslagen, voel me nog beetje zwakjes, maar al wel veel beter dan het geval was. De komende tijd zal ik proberen beetje aan te sterken, wat een saai, maar noodzakelijk goed is. Bedankt aan alle mensen die in deze tijd gemaild en/of gebeld hebben. De komende dagen zal ik genoeg tijd hebben om iedereen te beantwoorden:). Als het goed is ben ik nu ook mobiel bereikbaar, een mailtje naarmij of een telefoontje naarmijn ouders zou voldoende moeten zijn om nummer te achterhalen..Bedankt nogmaals voor alle lieve berichten en groetjes

Luke

Cambodja!

Hey Allen,

tijdje geleden dat ik wat gepost heb hier, maar de laatste week is dan ook redelijk druk ( en leuk!) geweest. Weet niet zo heel goed waar te beginnen..In elk geval volgde Saigon na Dalat, en de dorpjes My Tho, Ben Tre, Tra Vinh en Vinh Long na wat nachten in deze ex-hoofstad. Daarna was het Chau Doc ( volgen jullie de route nog?) om de overtocht naar Pnom Penh te maken. Alles wat na Saigon genoemd is, ligt in de buurt van the mighty mekong, de rivier hier. En hij is inderdaad best wel groot. Je zou best het idee kunnen hebben dat je op een meer aan het varen was, maar als je dan ziet dat het water (nog best wel hard) stromt, moet je toch je conclusies trekken. De trip vanuit Vietnam naar Cambodja ging heel voorspoedig, ik denk dat 2 $ commissie de zaken duidelijk makkelijker maakt ( we konden gewoon lunchen terwijl er stempels en stickers in onze paspoorten werden gedrukt...). Deze grensoversteek ging dus via de rivier, wat ook heel mooi is natuurlijk. Het was in een slow boat..Je hebt hier slow boats en fast boats, op zich wel logisch. Alleen denk ik dat deze verdeling iets te grof is...Met zo'n 2 uur vertraging hadden wij duidelijk een slow slow boat, en ik kan me ook prima voorstellen dat er fast slow boats zijn, of slow fast boats...

Maar ja, nu dus in Cambodja..Ziet er allemaal heel goed uit. Zit nu in de backpackers district (alles lijkt zich altijd te clusteren in deze steden hier!) en moet even wennen aan het feit dat je hier voornamelijk met dollars (kan) betalen, en dat come on ( maar dan met de c een beetje als een zachte g) niet meer dank u wel betekent. Ga morgen waarschijnlijk naar de kust, maar het ziet ernaaruit dat ik wel vaker hier zal zijn, daar deze hoofdstad zo'n spin in het midden van het transport web is..Om dit verhaal (ook) compleet niet chronologisch te houden nog enkele woorden over de dorpjes in de MEkong delta (My Tho, B.....): werkelijk prachtig! Zoveel groen, water en vriendelijkheid. Een overschot aan palmbomen (overtroeft Marokko) en bananen, en fietsend door deze omgeving kan je het allemaal heerlijk tot je laten doordringen. Veel kokosnoten verder, veel kilometers verder, zeg ik nu gedag

Dalat

Hoi iedereen,

ben nu in Dalat, een dorpje in de heuvels van zuid vietnam. Door zijn ietwat hogere ligging is de lucht hier aangenaam fris en doet het bijna aan een zonnige lentedag in nederland denken. Maar dan nog net wel wat zonniger.Gister ben ik hier aangekomen en terwijl ik een orientatierondje aan het lopen was raakte ik in gesprek met een vietnamese jongen van mijn leeftijd, die zijn engels wilde oefenen (en als droom had om $10 000 per maand te verdienen). Was wel heel leuk en het werd nog leuker toen hij mij naar een studentenkamertje van zijn neefje bracht. In vietnam is het studentenleven ook een begrip, wat inhoudt dat zij daar (echt) met weinig geld moeten kunnen leven, maar desalniettemin was het heel vergelijkbaar met een studentenflat in nederland. Heel leuk om te zien. Ook heb ik daar met een groepje studenten gelunched en het was echt weer super lekker! Om de fijne dag, geheel in vietnamese stijl, af te sluiten ben ik met hen mee naar een inet/game cafe gegaan. Hier werd ik natuurlijk verpletterend verslagen in het spelletje waarvan ik dacht enigszins bekend mee te zijn.

Nu even terug in de tijd naar Quy Nhon, waarover ik volgens mij nog niets verteld heb, al staan er wel al wat foto's op..In Quy Nhon, keek mijn hotel over de zee uit en was het heel aangenaam om langs de zee te struinen. Niet echt heel toeristisch, maar wel een heel relaxed sfeertje. In de avond kwamen de locals met hun kleine plastic stoeltjes om ook van de zeebries te genieten, met bijvoorbeeld een groene kokosnoot, suikerriet sapje en allerlei gefrituurd eten. In Quy Nhon ook weer Leila tegengekomen en weer samen op een motortje de omgeving verkend. Heel leuk. Verder zou ik graag nog even willen vermelden dat ik vanochtend hier in Dalat crazy house bezocht heb ( dat is de naam en een goede beschrijving van het pand), wat absoluut fantastisch was. Een beetje alice in wonderland - achtig. Niets was recht, alle trappetjes en verdiepinkjes en kamertjes kruisten elkaar constant. Kangaroos met rode ogen hielden de wacht onder reusachtige spinnenwebben, heel gek. Niet iets wat je hier verwacht.