Rishikesh

Rishikesh
Beste iedereen,
Weer een update vanuit India. Naast hard werken aan mij thesis heb ik gelukkig ook de mogelijkheid gehad om wederom uit Delhi te komen. Hoewel Delhi geweldig is, was ik wel eens benieuwd naar schone lucht en het platteland van India.
En gelukkig was daar afgelopen weekend. We zijn met z'n vieren (Sarah, Jade, Maarten en ik) in een auto gestapt, zo'n witte met een grote tourist sticker achterop en een chauffeur achter het stuur, en die vrijdag zouden we nog in Rishikesh aankomen.
Veel te laat natuurlijk, omdat onze vertrektijd met zo'n twee uur was uitgelopen (India...) en omdat je natuurlijk niet heel snel kan rijden. Het eerste uur was eigenlijk een en al Delhi. Wat een agglomeratie zeg. Normaal gesproken zien we natuurlijk maar een klein gedeelte van deze massa en er helemaal doorheen/uit rijden was wel interessant. Delhi ligt aan de Yamuna en ondanks dat Delhi redelijk stroomopwaarts ligt, als in die rivier heeft nog zo'n 1000 km te gaan voordat hij uitmondt als de Ganges in de Bengaalse Baai , stinkt hij..al erg. De brug over deze rivier was in een gekke eier lucht gehuld.
Toen het eenmaal donker was, was het ook bijzonder om de hele tijd koplampen recht op je af zien te komen, soms was dit omdat twee tegemoetkomende vrachwagens elkaar wilden inhalen, soms omdat onze chauffeur genoeg tijd zag om zelf in te halen.
We waren allemaal wel blij toen we in Rishikesh aankwamen. Na een gebrekkige nacht (maar wel 100 keer beter dan de Agra ervaring) was ik s'ochtends verrukt met de frisse lucht, een mooi uitzicht op een nog niet stinkende Ganges temidden van de heuvels en het feit dat er een stevige bries waaide. Af en toe waait het volgens mij wel in Delhi, maar ik had toch een: wow, het waait -gedachte.
Op ons programma stond een rafting sessie, die zeer zeker geslaagd was. We hadden ook in de heilige rivier gezwommen die eigenlijk nog een beetje koud was. Gelukkig kon de zon, die al voor een temperatuurtje van rond de dertig kon zorgen, ons opwarmen.
Rishikesh zelf is verder een van de hippie-oorden. Waarschijnlijk zelfs het hippie-oord. Heel veel buitenlanders, van alle leeftijden en heel veel hippie broeken, een aantal blote voeten, en veel verschillende talen. Ik vond het heel leuk om over hippies te praten en het woord hippie in de mond te nemen daar, maar ik was denk ik een van de weinige. Het waren ook gewoon hippies. En wie gaat nou in India op zijn blote voeten rondlopen? Ik vraag me af of ze, zodra ze in Europa of de VS uit het vliegtuig stappen dit ook met hun blote voeten doen. Maar waarschijnlijk niet.
Terug in Delhi moest ik weer even wennen aan de ik-werk-eigenlijk-aan-mijn-thesis handelingen. Net een workshop gehad, waarbij ik een beetje verdwaald tussen de Indiers zat. Heel opmerkelijk was ook dat de directeuren/seniors redelijk bot waren en niet echt praten met mij en ik net via tussenkomst van mijn begeleider hier van de niet-directeuren wel een kaartje kon krijgen.
De gratis lunch was dan wel weer goed.

Jacob

Hey Luke!

Heb je verhalen (eindelijk) gelezen. Hoorde ook van van der M. verhalen over jou & de Taj Mahal. Als je nu maar niet van school gestuurd wordt ;). Hopelijk ben je snel weer malarialoos terug.

Wij zijn ondertussen op wintersport geweest, met vriend van Jory (Klaas) in plaats van Laurens. Klaas is echt een chille dude. Het was vet leuk, al is snowboarden als je het niet goed kan een pijnlijke aangelegenheid, en had het vriendje van Jory ons de toegang tot de woonkamer ontzegd, waardoor we apart en op de grond moesten ontbijten. En hij had als natrap ook nog zuurkool met sambal ansjovis en jam gemaakt, misschien wel eentje voor je restaurant ;). Verder hebben we het moordspel gespeeld met baileys en porno, dat was vet leuk.

Mirjams roeicoach woont bij mij in huis en Laurens en zn chick gaan altijd goed. En Marianne zit als vanouds achter de mannen aan. Verder hier allemaal saaie studiebezigheden waaraan je weinig mist.

Zorg maar voor nog wat mooie verhalen als je terug bent!

simone

Luke, leuk om te lezen!!! Ik herken het wel; zo'n weekend helemaal weg zijn en dan weer terug komen en inderdaad denken: wow, ik moet weer aan het werk!!

Maar gaaf joh!

Terry

Dear lukey boy,
you manage to crack me up every time again. Freaking funny. Relaxed dat je t helemaal naar je zin hebt, je weet het nooit vooraf. Ik ben wel heel benieuwd naar dat Hippie oord. Zou ik er ook tussen passen? Terry op retraire in India, ik weet niet of ik t aan zou kunnen. Blijf lekker schrijven, ik vind t mooi!
Kus