Delhi IV

Beste iedereen, wederom een update.

Vandaag woei er een frisse wind door Delhi. 'Himalaya wind'; ik vond het wel prima. Ons appartement, wat zich aan de noordzijde van het gebouw bevindt, begon toch al wel erg op te warmen door de 30+ dagen. De ramen, met horren ervoor, staan nu in ieder geval open om het binnenshuis weer wat koeler te maken. De aankomst van de zomer zorgt naast de hogere temperaturen ook voor een zekere toename van stof in de lucht. Gister was het een dikke mist waar je doorheen moest kijken, werd je keel al een beetje geschuurd bij het in en uit ademen en kon je de lucht proeven. Ondanks deze toename van stof lijkt mijn lichaam er wel iets beter tegen opgewassen: de lange lichte verkoudheid van februari/begin maart lijkt definitief voorbij, en wanneer ik nies is het in elk geval niet meer zwart. Ik weet niet of dit iets goed is of niet.

Verder vrees ik wel dat de buikkrampen en problemen in aantocht zijn: de problemen lijken een beetje rond te gaan: voelt een zich slecht, kunnen de andere eten en vice versa de volgende dag. Een beslissing die ik nu dan ook in dit land van de heerlijke gerechten heb gemaakt is toch om wat minder te eten. We hebben wel goede hoop dat ze zo echt voorbij zijn trouwens, want David, Jade en Maarten gaan al spoedig op reis. Voor Sarah en mij betekent dit dat we tot mid april nog even alleen door moeten werken, waarna wij natuurlijk ook het land wat beter gaan verkennen.

De gekke gekleurde foto van mij was trouwens op Holi gemaakt. Mijn nagels hebben nog steeds roze tinten en sommige Indiers vragen dan ook lachend 'Have you played Holi?'. Holi spelen refereert naar het elkaar onder gooien met gekleurde poeders en/of water. Indiers kennen natuurlijk alle trucjes om te voorkomen dat je vingernagels er na een week nog zo uitzien alsof je die ochtend grootste moeite hebt gedaan om ze mooi roze te lakken. Maarja, die Indiers hebben mij zulke trucjes pas naderhand verteld. Het idee van Holi was trouwens nog niet helemaal duidelijk. Iets met het goede die het kwade overwint, en Krishna speelde volgens de meeste wel een rol. Zij en ik vonden het wel grappig dat de religeuze betekenis/referentie niet helemaal meer duidelijk was.

Verder druk aan de slag met mijn thesis en een soort van 9 tot 5 ritme. Het weinige Hindi dat ik (schaamtevol) ken is beperkt tot wat er tijdens de dagelijkse metrorit wordt omgeroepen 'Agla station Kailash Colony hai', misschien moet ik voor de toekomstige reis maar wat meer gaan leren:). Om nou de hele tijd te roepen dat de volgende halte Kailash Colony is...

Nou dit was het weer voor nu; over twee weekjes heb ik als het goed is een uitstapje naar Amritsar achter de rug. Het schrijft toch wel wat makkelijker als je nieuwe indrukken hebt, terwijl de stad in alle waarschijnlijkheid nog steeds zo chaotisch, vol (vieze) geuren, kleuren, stof, beesten etc. etc. -is. Maar zoals bekend, het went.

groetjes

Reacties

Reacties

Dennis Peters

+1

katherinee

hoi luke, leuk om je verhaal te lezen! fijn dat het wel goed gaat. hoop dat je de buikkrampen overleeft! en de hitte. vandaag was het hier in the netherlands een zonnige lente dag, lekker een beetje buiten doorgebracht. heb ik :) pa en ma gisteren uitgezwaaid, daar heb ik het wel moeilijk mee.. geniet ervan luke., en ik kijk ernaar uit om je weer te zien!! veel lieve groetjes van katherinee

Selma

Hey luke!

Leuk, dat Holi :) Er zijn heel veel Hindostanen in Den Haag, dus bij ons om de hoek werd het ook gevierd. En ik ben ook nog bepoederd. Hoewel, niet zo mooi roze als jij, maar toch, het schept een band niet ? ;)
Succes met je onderzoek!

liefs,
Selma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!